discsport.se — Nätbutik för Discgolf       innovastore.se       powergrip.fi — Nätbutik för Discgolf       discgolfsweden.se

Författare Ämne: Frisbeelagan  (läst 5379 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mf100forever

• Administrator
  • 100% Discgolf-fanatiker med utvecklad skrivbordsfetish
  • Antal inlägg: 3 902
  • 61 korgar inom "kastavstånd"
    • Visa profil
    • Discgolfsweden
SV: Frisbeelagan
« Svar #24 skrivet: december 26, 2016, 01:40:15 PM »
10 yards antagligen
"disc-tinkta" hälsningar från PDGA # 3418

Kim Lindblad

• Komplett discgolf-idiot
  • Antal inlägg: 902
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: december 26, 2016, 01:18:42 PM »
Blev inspirerad att bläddra igenom några gamla FRISbeelagor då jag läste inläggen om SM-vinnare. Hittade en för dagen passande notis i nr 1/1977, som dessutom beskriver ett evenemang för exakt 40 år sedan.
Intressant också att puttradien då var 9,1 meter.

Peter Karlsson

• Hyzerkastare med bounce
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: april 10, 2008, 09:13:47 AM »
Hej Grundén och övriga!
Jag funderar ytterligare över ämnet och kommenterar några av dina kommentarer.

Jag tycker absolut att ett arrangemang skall följas av en artikel till vår förbundstidning. Det måste vara helt okej att delegera denna uppgift. De må vara arrangören själv eller någon annan utsedd av TU. Med alla krav som idag åligger en arrangör med massor av timmars banröj och portionerade av tusentals kronor i prispengar kan inte detta ses som ett oöverstigligt mål!

Grunden skriver bl.a. "-En arrangör har 100 andra saker att tänka på."  Jag är högst medveten om detta som mångårig arrangör på alla nivåer själv, men vi som kan historien vet att discgolfen bland annat fjärmat sig övriga discipliner för att få till stånd en seriösa prägel. Att inte kalla redskapet frisbee (utan disc), att införa klädkoder, att införa prispengar osv, osv. Därför blir jag väldigt förvånad när man får läsa så otroligt lite om årets tävlingar i vår tidning. Var det inte bättre klass på det? Det fanns ju inte ens någon som orkade skriva om tävlingen!!

Jag tycker fortfande att det inte kan vara för mycket begärt att en arrangör måste kunna vaska fram några rader för dokumentation för oss som inte var på plats.
Jag valde ordet bojkott för att provocera. Det hela är återigen en fråga om i vilken division vi vill spela! Man kan införa någon typ av rankingpoäng för arrangören. I banguiden bedömer man ju alla möjliga faktorer kring en banas status. Detta känns seriöst, men att i detta sammanhang när kraven är höga i övrigt så måste väl även några skrivna rader kring klubbens arrangemang passa in.

Jag märker till min glädje att vi i stort har samma uppfattning. Håller helt med dig om de tre element som en artikel kan utgöras av (resultat, foton, trevlig brödtext).

Som gammal friidrottstränare och sjufaldig SM-medaljör i gång anser jag att friidrottens alla karaktärer är väldigt olika, men att man använder detta till en styrka!! Argumenten kan vara "- Börja med friidrott! Det finns alltid något som passar var och en!"
I min perfekta världsbild är våra klubbar mera open-minded när det gäller att presentera vår sports övriga grenar (men detta är som bekant en gammal och annan diskussion). För att ta fler exempel på andra idrotter som trots allt enas i samma tidskrift så har vi skidförbundet där såväl slalomåkare, snowbordåkare, backhoppare och vasalöpare samlas.

Jag är den första som håller med om att Finnkampstanken är läcker. Under mina 30 år i sporten (började -78) så är min erfarenhet att discgolfarna alltför ofta tackat nej till dessa förslag som kunnat gjort oss alla till vinnare. Vi måste komma ihåg att för mannen på gatan är vi i stort sett samma utövare. Vi är alltför få för att fantisera om egna RF-förbund som Svenska discgolf-, allround- och ultimateförbundet. Nej, låt oss stå enade, respektera och hjälpa varandra. (Lät som en 1:a majfras!) Ett sätt är vilket var huvudtråden att utveckla tidningen Frisbeesport till en mer kvalitativ produkt.

Ha det gott! / Peter

Grundén

• Administrator
  • Antal inlägg: 2 081
    • Visa profil
    • Ale Discgolfcenter
« Svar #21 skrivet: april 08, 2008, 09:03:32 PM »
Citat från: Peter Karlsson
TVINGA alla arrangörer av sanktionerade tävlingar att sända referat till förbundstidningen.
Jag är inte riktigt med på vad du menar med detta. Menar du att ansvaret för att publicera ett sportreportage kring tävlingen ska åligga arrangören? Är det arrangörerna som ska få ansvaret för lagan när det gäller sportreferaten?

Vad ska referatet innehålla:
"Hej, på GDO regnade det. Hej då!"
Knappast  ;) det bör självfalla mer, men vad?

Arrangören har idag skyldighet att rapportera resultatet till förbundet (hamnar på www.discgolfresultat.se) och till PDGA. Om vi kan få till en mall som arrangören (frivilligt) kan följa för att registrera mer information om tävlingen än bara resultaten, då kan jag köpa detta. Jag tycker däremot det känns fel att ställa krav på att arrangören även ska vara en kreativ artikelförfattare.

Om inte detta görs låt konsekvenserna bli kännbara. Kanske indraget bidrag, ingen sanktion nästa år, uppmaning till bojkott eller något annat som svider. Det kan inte vara för mycket begärt!
Det är kanske inte för mycket begärt, men en arrangör har likväl 100 andra saker att tänka på, speciellt då arrangörerna i många discgolftävlingar är väldigt få. Därtill finns det inget tilldömligt straff att utnyttja eftersom vi inom discgolfen har problem att hitta arrangörer så att stoppa en förening från att arrangera innebär mindre att vi straffar arrangören och mer att vi straffar resten av utövarna, de som hade velat delta på tävlingen. Att uppmana till bojkott på efterföljande tävlingen kommer bara leda till onödig osämja.

När det gäller att inte utdela sanktion är detta mig veterligen inte tillåtet inom RF - vi har fått detta ganska rejält om foten inom frisbeesporten. Vi använder sanktioneringen som att det är något fint. Dess egentliga syfte är att tävlingen ska vara ansluten till förbundet och därmed RF och inget annat. Om tävlingen inte är sanktionerad är det en tävling som konkurrerar med RF och kan det faktiskt bli tal om bestraffning, kanske inte från oss men väl från RF eftersom RF-anslutna idrotter inte får arrangöra icke-sanktionerade tävlingar. Med tanke på hur lite pengar och deltagare vi har i vår sport har jag dock svårt att tänka mig att RF skulle känna sig nödgade att involvera sig.

För att få till en trevlig artikel om en tävling upplever jag det som vi behöver 3 element:
1. resultat,
2. foton, och
3. lite trevlig brödtext.

Resultaten står arrangören för, och på tävlingen hemsida brukar resultaten publiceras ganska omgående och relativt kort därefter publiceras de på www.discgolfresult.se.

Foton tas det mycket av på nästan varenda tävling idag, däremot har vi ingen formalia för att ta till hand om dessa, men foton finns iaf.

När det gäller den löpande texten: Kan man inte tänka sig att någon av deltagarna i tävlingen står för denna? Skulle inte tidningsutskottet kunna kontakta 1 eller 2 personer per tävling och be dem skriva en dagbok? Jag upplever det iaf som bättre om detta styrs från TU istället för att (med tvång) lägga ännu en aktivitet på arrangören.

Vi frisbeekastare måste kunna samlas i ett magasin rörande kastskivan oavsett vad vi väljer för gren.
Absolut!

Jag hävdar att friidrotten är mer olik oss med dess variation på grenar och dom har gemensam förbundstidskrift!
Absolut, men friidrottarna har enormt mycket annat som håller dem samman, de tekniska aspekterna är bara 1 faktor som främjat gemenskap.

Inom friidrotten tävlar flerparten på samma arena, undantagen är väl maraton och gång, och här är likväl skillnanderna inte så stora mellan dessa sporter och med 10.000 meter inne på arenan.

De har samtidiga arrangemang, siktar på samtidiga mästerskap som gör att de tränar och reser tillsammans, de har t o m landskamper tillsammans.

Lek med tanken på Finnkampen i frisbeesport. Det tro tusan att vi skulle få mer genskap över frisbeegränserna. Om vi dessutom hade haft våra tävlingar på samma plats och jag själv tävlade i 2 timmar och sen kunde titta på och heja på mina landsmän, då tro tusan att gemenskapen varit på topp... men där är vi ju tyvärr inte... även om en Finnkamp inte är teoretisk omöjlig. Den skulle kunna få mediatäckning och dessutom täcka ett helt nummer av Frisbeesporttidningen  ;D
« Senast ändrad: april 09, 2008, 06:13:15 AM av Grundén »

Markus

• 150 meterskastare
  • Antal inlägg: 303
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: april 07, 2008, 10:37:44 PM »
Skulle inte nästa ex komma månadskifte mars-april eller är jag felunderrättad?

Boppa

• DU
  • Missar inte en putt inom 15m.
  • *
  • Antal inlägg: 713
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: mars 22, 2008, 08:30:20 PM »
Nästan värt att detta meddelande kommer upp på www.frisbeesport.se som nyhet? Väldig bra information om vad som gäller med lagan.. Och dessutom är det inte många allroundspelare här, även fast de existerar  ::)

Peter Karlsson

• *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: mars 21, 2008, 12:20:36 PM »
Tjenixen!
Håller också med om att senaste FrisbeeLagan (jag vet - Frisbeesport numer!) var ovanligt blek. Jag har personligen senaste åren gett mig in eller till och med startat debatter om att bevara denna juvel som genom åren skänkt oss såväl nostaligi som inspiration.

När beslutet togs att bara ge ut två nummer om året var överenskommelsen att dessa skulle vara av årsberättelsekaraktär. Alltså skulle numret innan jul innehålla sammanfattande tabeller, tourer, årsbästalistor, samt referat från årets utomhussäsong (de sanktionerade tävlingarna). Vårens nummer skulle innehålla vinterns alla utimateturneringar med dess tabeller och referat. Samt allmänna artiklar inför säsongen -08.

Därför blev senaste numret som sagt en märklig negativ uppenbarelse. Låt mig direkt säga att en nyutgiven Laga alltid har sitt värde ändå!!! Och framför allt är det INTE redaktionens fel!!!

Vi vet att hemsidor då och då havererar. Dokument "försvinner" eller blir väldigt svåråtkomliga. Jag litar inte på att alltid kunna hitta de dokumentationer som bör ha gjorts om året som gick i framtiden! Dessutom tycker jag om att grabba tag i ett gammalt nummer, sätta mig till rätta och sjunka in kring anektoter och resultat. Efter att ha läst senaste numret undrar jag om det säsongen 2007 överhuvud taget genomfördes någon SM-serie i discgolf. Blev Vårkastet av (som dessutom hade SM-status)? osv, osv.

Jag vill inte kasta skit på någon, jag är fullt medveten om att vi gör detta idéellt och att tid kan vara dyrbar. MEN, det handlar någonstans om att verka trovärdiga inför den idrottsstämpel vi säger oss ha. Jag tycker att man kan kräva detta i en organisation som men dessutom betalt för att tillhöra. Jag vill alltså ha presenterat för mig vad som hände under året. Det är bl.a. det jag betalar 100:- i prenumeration för.

Eftersom det finns för många gnällisar i vår värld (tycker generellt att vi är snälla inom frisbeesporten!) så tycker jag det är det är min skyldighet att också presentera förslag över hur det kan bli bättre. Här kommer därför mitt konkreta förslag:

TVINGA alla arrangörer av sanktionerade tävlingar att sända referat till förbundstidningen. Om inte detta görs låt konsekvenserna bli kännbara. Kanske indraget bidrag, ingen sanktion nästa år, uppmaning till bojkott eller något annat som svider. Det kan inte vara för mycket begärt!
Jag har tidigare suttit med i AK och då funkade det bra att kräva in artiklar från varje tävling. Detta var ett krav från vår sida till varje arrangör. Annars fick man mindre i arrangörsbidrag. Alltså krav skall utfärdas av förundstyrelsen och framför allt kommittérna.

Uppmuntra till faktaartiklar. Jag gjorde ett försök ganska nyligen i och med artikeln om discathon. Låt oss läsa grundtaktiken i DDC, om putt-tekniker i golf, om zonförsvar i ultimate mm, mm.
Vi frisbeekastare måste kunna samlas i ett magasin rörande kastskivan oavsett vad vi väljer för gren. Jag hävdar att friidrotten är mer olik oss med dess variation på grenar och dom har gemensam förbundstidskrift!

Tack för ordet!
/ Peter i Kalmar

Boppa

• DU
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: mars 12, 2008, 05:01:37 PM »
Det är ingen extra avgift som ska betalas i licensen eller liknande?

Larsa

• Plast utvecklare
  • Administrator
  • Antal inlägg: 1 116
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: mars 12, 2008, 02:24:19 PM »
Jag fick inte heller sista numret...
Discolf is a fascinating game. It has taken me nearly 30 years to discover that I can't play it.

Boppa

• DU
  • *
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: mars 12, 2008, 01:24:11 PM »
Vilka får det? Har inte sett ngt nummer i min brevlåda iaf..

mf100forever

• Administrator
    • Visa profil
    • Discgolfsweden
« Svar #14 skrivet: mars 12, 2008, 10:15:00 AM »
Den senaste numret kom före jul.

Boppa

• DU
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: mars 12, 2008, 09:00:05 AM »
Ngn som vet om lagan har kommit än?

Janne

• 150 meterskastare
  • Antal inlägg: 416
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: mars 10, 2008, 11:20:26 AM »
Oj, den hade jag glömt/förträngt...

Nu såg jag iofs betydligt muppigare ut på den bilden, men att du är mer photogenique än jag kan du ju inte rå för så vi säger väl att vi är kvitt då... ;)

peterh

• Anhyzer-kastare med bra drag
  • Antal inlägg: 211
    • Visa profil
    • area46...frisbeezonen
« Svar #11 skrivet: mars 09, 2008, 07:28:04 PM »
eeeh, men kolla solglajjorna, kolla ärmlösa tröjan, detta måste vara 80-tal ??!
Eller, jag menar, det var Wille (Orcen) som lurade mig?!
Eller, jag har bara bråttom till första tee?!?

äääh, ehh, okej då, erkänner rodnande, det var nog jag, på discathon-bana i klubbmästerskapen förra året.... Kraschade inte knäet förrän typ 97 första gången... så det är svårt att slingra sig ur detta...

sorry Kjell...   

Och Janne, är vi kvitt då? Med tanke på bilden av dig till förra årets Mälartour-affisch?  ;)
...for those about to roc, we salute you!

mf100forever

• Administrator
    • Visa profil
    • Discgolfsweden
« Svar #10 skrivet: mars 06, 2008, 08:57:49 AM »
:(!! Nu j-r  :'(, Peter, jag kräver en förklaring, jag trodde vi var brothers in arms :(!!!

Janne

• 150 meterskastare
  • Antal inlägg: 416
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mars 06, 2008, 08:44:31 AM »

En eloge till Peter, han håller på sina gamla principer sen tidigt åtti-tal!!!

Hmm...

...förlåt Peter. ;)

Boppa

• DU
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: mars 05, 2008, 08:55:31 PM »
När kommer lagan ut?  :o

mf100forever

• Administrator
    • Visa profil
    • Discgolfsweden
« Svar #7 skrivet: mars 05, 2008, 08:41:54 AM »
Lusläste senaste Lagan i helgen.

I artikeln om WM framgick det att "Ph" inte var med i Discathon, en eloge till Peter, han håller på sina gamla principer sen tidigt åtti-tal!!!

MMmh, undrar vad det gamla Discathon märket kan dra in på ebay ;)

[bifogad fil raderad av administratör]

goblin

• Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 09, 2008, 11:29:58 AM »
Det låter lovande. Ser redan fram mot nästa nummer.

Högberg

• DGS staff
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 09, 2008, 11:22:59 AM »
Hej,

Som ny i tidningsutskottet har jag inte hunnit göra så mycket ännu. Men räkna med betydligt mer discgolfmaterial till nästa nummer av Frisbeelagan. Det är ett löfte.

/ Johannes Högberg

goblin

• Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 08, 2008, 01:05:46 PM »
Jag håller med Runningsea, för oss som endast är intresserad av disc golf var det ett väldigt innehållslöst nummer. Jag anser att "grenarna" inom Frisbeesportförbundet egentligen är olika idrotter som endast råkar ha det gemensamt att man använder en frisbee. Lite som handboll och basket som båda använder en boll men ingen skulle ju i det fallet betrakta dem som samma idrott och ge ut en tidning som innehåller båda. Nu inser jag ju att frisbeeidrotterna är små i jämförelse och att man kan få många föredelar med ett gemensamt förbund men när det kommer till förbundstidning så gör kompromisserna som görs för att få med alla delar att det varken blir hackat eller malet.

För att få in mer disc golf i tidningen är det kanske lite upp till oss som håller på att förse tidningen med material eftersom jag antar att redaktionen på Frisbeelagan inte har så stora ekonomiska medel att göra tidningen med. Men om tidningen även i fortsättningen skulle ha samma innehållsfördelning så skulle inte jag heller gråta om den lades ner och pengarna användes till något annat.

mf100forever

• Administrator
    • Visa profil
    • Discgolfsweden
« Svar #3 skrivet: januari 04, 2008, 12:43:10 PM »
Jag gillar helheten, all :D ;D, bilagan och DGWN är alltid lilla julafton för mig.
Två nummer planerade för 2008, blir det nu pappers- eller nättidning? Hängde aldrig med i debatten?

Orcen

• DU
  • *
  • Antal inlägg: 1 547
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 04, 2008, 12:41:09 PM »
Men för oss som tycker om alla frisbeegrenar är den jätteskoj ;) Lägg inte ner!

Runningsea

• 150 meterskastare
  • Antal inlägg: 283
    • Visa profil
Frisbeelagan
« Svar #1 skrivet: januari 04, 2008, 12:17:42 PM »
Fick tidningen för några dagar sen "hela" 2 sidor om frisbeegolf resten bläddersidor för min del. För mig skulle det kvitta om dom la ner den .