discsport.se — Nätbutik för Discgolf       innovastore.se       powergrip.fi — Nätbutik för Discgolf       discgolfsweden.se

Författare Ämne: Lättare disc?  (läst 410 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jolt

• 100 metersklubben
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: Lättare disc?
« Svar #9 skrivet: juli 31, 2017, 11:36:25 AM »
Hmm. . .men jag antar att du kastar den bra mycket snabbare/längre än mig.

Svårt detta, när man tittar på youtube videor på folk som kastar, det är ofta pro eller semipro som kastar 120-150m. . .. o så som en disc flyger för dom kommer den INTE att göra för mig som bara kastar 90m.

Gillar Dynamic Discs videor där ett pro o en vanlig amatör kastar samma disk. . .ger mer

Melin

• 150 meterskastare
  • Antal inlägg: 440
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juli 31, 2017, 09:17:51 AM »
Blizzard destroyer tokflippar.. jag har provat ett gäng..
Om det inte går att kasta, släng det!

jolt

• 100 metersklubben
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juli 30, 2017, 04:42:59 PM »
Jag får väl testa lite olika , jobbat mig upp till 20% på Discsport :)

Kanske en Boss i 150-klass o en Boss i Blizzard runt 150g . . . kanske en Destroyer Blizzard runt 150g också
Ingen som testat "Star lite" mot Blizzard o G-star 150-klass ?

Tror även jag vill testa en Lucid Air Tresspass o även en 9-speed Escape i Lucid Air

Melin

• 150 meterskastare
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juli 30, 2017, 04:29:28 PM »
Testa Bossen i 150...

Eller kanske wraith blizzard i 150 (inte testat själv men eftersom wraithen gick bra för dig)

jolt

• 100 metersklubben
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2017, 12:54:19 PM »
Var ute på ett fält o testade lite blandade diskar idag. .. även några Blizzard som jag hitta i gömmorna.

Som referens hade jag mina mest pålitliga diskar. . Star Leopard3 171g, RIVER 175g o S-line TD 167g, detta är diskar jag kan kasta runt 70-80m o få dom att hamna på samma ställe varje gång (nästan ) o som går i en stort sätt helt rak bana.

Testade först Champion Shryke 170g, S-line DDx 168g o en C-line Glow TERN 175g. . dessa kom ungefär lika långt men flyger väldigt olika, drog dom i snitt 85-90m

Shryke gick hyffsat rakt i lätt motvind men va extremt opålitlig i medvind, fick jag bara lite höjd på den så hamna den LÅNGT till vänster
Glow TERN har en väldigt lustig flygbana för mig, den går rakt större delen av vägen. . .men sen nästan stannar den i luften o dyker 90grader vänster
S-line DDx är den som liknar mina pålitliga diskar ( se ovan ) mest med en stort sätt helt rak flygbana hela vägen med en liten sväng på slutet.

Så DDx passade mig bäst av dessa. . . .men vid flera tillfällen fick jag min RIVER att gå nästan lika långt, kanske max 10m till DDx fördel.

Lite lättare diskar jag hittade va...Blizzard Katana, Beast o Wraith . . okänd vikt men gissar runt 150g . . hittade även en Prototype DDx 146g

Katana funkade inte alls, den spred sig stort sätt över hela fältet. . ingen kontroll alls

Beast, tja helt ok men den kom inte långt alls. . .River slog den för det mesta

DDx 146g . . helt ok o den sniffade på 100m några ggr, men den kändes hyffsat opålitlig

Wraith. . .denna funka klart bäst av dom lätta, den enda jag lyckades nå 100m med en gång. . .. men alla gångerna jag kastade denna hamna den på stort sätt samma linje mellan 80-100m bort, så den klart mest pålitliga av dom lättare diskarna.

Så detta gör mig lite sugen att testa en lättvikts Boss eller Destroyer som har liknade siffror som Wraith men är snabbare

men som jag sa i posten innan..Boss finns i Blizzard, G-star 150-klass o i Star lite. . från 136g till 160g . . .vilken bör man testa o i viken vikt?

Hitta en video där "amatörer" som mig kastade Destroyer i 175g, runt 162g o sen 147g . .175g o 162g va rätt lika o överstabila. . .147g som en helt annan disk, klart mer understabil

jolt

• 100 metersklubben
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juli 29, 2017, 09:10:08 PM »
Det finns ju både Blizzard o 150-klass diskar . . .hur är en Blizzard Champion Destroyer vs en 150-class Destroyer som exempel?

Hur mycket understabilare blir en 150g disc vs en 170g? Om man tittar på "Marshall Street's discgolf guide" hur många "steg" understabilare blir en lättare disk i allmänhet?

Säg att jag kastar en Discmania TD i 172g skapligt rakt o vill ha nått som beter sig liknande i 150g klassen . . . .TD ligger i "M" spalten i Marshalls guide, var bör man kolla i för spalt för att få en lättare disk som beter sig som en TD?

Blev lite tekniskt detta men hps ni förstår vad jag menar :)

jolt

• 100 metersklubben
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2017, 05:46:34 PM »
Får väl testa lite. kan vara kul det också . .

Funderar på Star TERN, DD Renegade o Discraft Thrasher runt 170g . . .den enda TERN jag testat va en GLOW , kanske Star passar mig bättre.

Sen om man skall testa nått lättare är det frågan om en BOSS eller nått runt speed 9 skulle funka bäst för mig. . känner att en 9-speed Swirl CD2 är den disc jag kastar längst med kontroll idag

Melin

• 150 meterskastare
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2017, 02:31:20 PM »
Tror inte du behöver lättare discar, då dom påverkas betydligt mer av vinden och blir betydligt understabilare. Men håll dig till 168-172 någonstans och köp ev några blizzard discar neråt 150 gram om du vill kasta långt vindstilla dagar. Då blizzard discarna är opålitliga när det kommer till stabilitet så gäller det att hitta någon hyffsat stabil och blizzard boss brukar vara hyffsat stabil ganska långt ner i vikterna.

Prova understabila drivers med mycket glid som star tern, pro wraith och g-star destroyer.
Tern flyger väldigt olika beroende på plast och dome, det gäller att hitta någon bra.
Titta efter hög dome och kasta högre och mjukare med mer snärt i handleden.

jolt

• 100 metersklubben
  • **
    • Visa profil
Lättare disc?
« Svar #1 skrivet: juli 28, 2017, 08:44:05 AM »
Hej.

Som en +45år som nystartat i sporten så har jag inte alls den farten i armen längre. . . . jag va ute o kasta på ett fält igår för att mäta hur långt jag egentligen kastar..

Grejen är att jag drar mina RIVER o Leopard 3 stort sätt lika långt som mina drivers. . . men sämre precision med drivers.

Kastar jag 3st RIVER så hamnar dom runt 80m o skapligt nära varandra. . .tar jag 3st DDx, TERN, eller liknande kommer jag inte direkt längre, kan nå 90-100m ibland men dom sprider sig nästan över hela fältet..

Tror min S-line CD2 eller S-line TD är min längsta disc just nu. . .men den kommer bara 10m längre än RIVER...o bara ibland.

Jag är väl rätt nöjd med att kasta mina RIVER runt 80m med precision, kan få rätt bra rundor på dom flesta banor med det. . .men +20m hade inte skadat om jag kan behålla precisionen.

Så jag funderar på att testa en lättare driver.....men skall jag testa en långsammare driver typ en 9-speed som en Air Escape eller skall man ta en lättare +11-speed driver?

Jag har några gamla lätta KATANA men dom funkar inte så bra. . . .. så kanske nått långsammare....o HUR lätt skall man testa, runt 150g eller mer runt 160g ?
« Senast ändrad: juli 28, 2017, 08:57:07 AM av jolt »