discsport.se — Nätbutik för Discgolf       innovastore.se       powergrip.fi — Nätbutik för Discgolf       discgolfsweden.se

Författare Ämne: Utöka min bag vad kan saknas  (läst 244 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jolt

• 100 metersklubben
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
SV: Utöka min bag vad kan saknas
« Svar #2 skrivet: juli 16, 2017, 12:25:01 AM »
Jag tycker man skall putta med samma disc till alla puttar. . jag har alltid med mig 3-5st av samma disc i samma vikt som jag BARA puttar med.. . så allt inom 15m har jag samma disc..min putter.
Skall jag lägga upp en approach eller "chansa" på en lång putt tar jag en annan disc. . en stabil eller överstabil Approach beroende på vind.

För min del har jag en understabil, en stabil o en överstabil approach, mid , fairway o drivers. . .det blir 9st, sen säg 2st putters. . kanske några dubbletter o nån "special" disc typ roller . . .med det klarar man alla banor.

Men på dom banor jag spelar typ Skatås o dom korta 9-håls banorna här i närheten behövs egentligen inga drivers alls. . .jag har inget snabbare än speed 9 i min bag just nu.

Men viktigast är att hitta en putter man gillar o så köpa ett gäng av denna.
Nån bra Approach disc. . finns många men gillar du Innova/Discmania är ju XT NOVA o S-line P2 en bra combo som många Innova pro spelar.

Mid sä funkar väl Skeeter/Gator men Gator kan vara lite extrem . . . .MAKO3 , ROC3 är en vanlig o bra kombo

Teebird är en kanondisc. . kanske kombinera med en understabil disc som tex Leopard3

Gillar egentligen inte drivers . . Destroyer är för överstabil för mig. . kör Champion Shryke eller MF DDx . . men kastar ofta en 9-speed disc längre så föredrar nått som en Discmania CD2 kommer nästan lika långt men med mer kontroll.

Har lite discar runt 150 gram men dom är vindkänsliga . . o jag tycker runt 170g ger mig mer konsekventa kast. . .150g discarna kan hamna lite var som helst.

bogmadur

• Hyzerkastare med bounce
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Utöka min bag vad kan saknas
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2017, 09:33:07 AM »
Hej på er.

jag har spelat i ca 2-3 år och har nu fått upp en blodig tand igen för discgolf.
jag spelar oftast i Slottskogen i Göteborg vilket är par 3 på alla hål och längsta banan är 117 m men snittet tror jag är på typ 70 m.

Jag är dålig på puttar och vill gärna veta vad folk tänker när man puttar. medvind motvind sidovind vikter och typ av plast på putter och varför.

Jag sätter ca 80% av alla puttar som är inom 7 meter från korgen men jag vill utvidga det till iaf 10-15 meter för det är oftast dem som jag skulle kunna få en birdie på.

sedan om jag vill köra större banor vad kan saknas i min väska då?

Min väska innehåller:
champion sidewinder

Discmaina DD2: en favorit på forehand och långa kast kommer kanske 120 som bäst men oftare kring 80-90m

innova Teebird: en annan favorit

innova Gator: ny som jag inte tyckte om den under. väldigt studsig denna.

innova Skeeter: tycker inte om plasten för den är mjuk men som jag haft den länge så är jag bra med den.

putter R.I.P Relic: hård plast går spikrakt.

kortfattad mina frågor.
1 hur många putter diskar skall jag ha skall jag blanda med olika?
2 vad kan jag behöva utöka i min bag för att klara av större banor/olika typer av vind.
3 vad skall man tänka på med vikten. ta tex Destroyer finns i 150g och 175g vad skall jag tänka på för att välja rätt vikt?