discsport.se — Nätbutik för Discgolf       innovastore.se       powergrip.fi — Nätbutik för Discgolf       discgolfsweden.se

Författare Ämne: Var hamnar amatör/juniorers anmälningsavgifter i PDGA-prispengar?  (läst 303 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grundén

• Administrator
  • 100% Discgolf-fanatiker med utvecklad skrivbordsfetish
  • Antal inlägg: 2 081
    • Visa profil
    • Ale Discgolfcenter
SV: Var hamnar amatör/juniorers anmälningsavgifter i PDGA-prispengar?
« Svar #5 skrivet: juli 03, 2017, 10:59:48 AM »
Om vi drygar ut priserna i amatörklasserna så dessa pristagare ska få något som i värde motsvarar det som spelarna får i pro-klasserna, då riskerar vi få samma utveckling som i USA  där många riktigt duktiga spelare tävlar i amatörklasserna för att samla på dig saker som de sen kan sälja. De motiverar deltagande i amatörklassen med att detta är mer ekonomiskt fördelaktigt och jag ser ingen som helst vits med denna utveckling i Sverige.

Jag hade hellre sett att amatörbegreppet ströks helt men PDGA vill/vågar inte göra detta då det är olika priser på medlemskapen för amatör- och pro-medlemskap. I Sverige förespråkar jag att vi i så få tävlingar som möjligt stöder amatör-klasser. I praktiken vill vi endast kunna skilja på två typer av spelare:
  • De spelare som tävlar seriöst. Med "seriöst" menar jag bara att spelaren reser runt och deltar på många tävlingar, även tävlingar utanför den egna regionen, även om spelaren oftast hamnar bland de sista i resultatlistan.
  • Spelare som tävlar sparsamt, t ex spelare som deltar på två lokala tävlingar per år men inte mycket mer; eller spelare som precis börjat tävla.
Detta innebär i förlängningen att regionala tävlingar (Västkusttouren, Mälartouren, Norrlandstouren, etc) är tävlingar som kan ha en amatörklass för att attrahera lokala spelare att ta steget att börja tävla, men att större tävlingar (t ex nationella tourtävlingar) aldrig ska ha amatörklasser.

I min värld är tävlingar som Eurotour-tävlingen Tyyni i Finland:
http://www.pdga.com/tour/event/30631 (pro: 77 spelare)
http://www.pdga.com/tour/event/30410 (amatör: 388 spelare)
skräckexempel på hur jag inte vill att sporten utvecklas.
I denna tävling var det 388 spelare i 7 amatörklasser och 7 gånger fler spelare i den lägsta amatörklassen än i openklassen, så skulle arrangören använda en normal prisstege skulle en av amatörklasserna amatörklassen dela ut 7 ggr mer i värde än openklassen.

Det är grymt kul att tävlingen var så stor och hade så många deltagare men (i mina ögon) en väldigt tråkig utveckling att det var så enormt många fler amatör- än proklasser.

Granis

• 150 meterskastare
  • Antal inlägg: 456
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 22, 2017, 10:04:49 AM »
Håller med Grundén i frågan.
Alla skall få en så bra tävling som arrangören har ambition för, och betalar man dyrt skall man känna att man får valuta för pengarna i upplevelsen, det kan vara bra arrangemang, välmanikyrerad bana, justa scorekort, bra priser o.s.v.
Hur sedan anmälningsavgifter och eventuella tillägg för sponsorer fördelas det är upp till arrangören. Vill man vinna något annat än ära och god självkänsla får man ställa upp i den klass där chans till materiell belöning finns, annars får man njuta av arrangemang, sällskap och tävlingsnerven om man ställer upp i "amatör"-klass. Om sen arrangören vill dela ut priser utöver plaketter i alla klasser så skall det vara helt upp till arrangören. Ibland kan ju grundkostnaden för en tävling vara så hög att det helt enkelt inte blir nåt över till "amatörer" om man vill få ihop lite prispengar.

aviar är mer än en putter

Grundén

• Administrator
  • Antal inlägg: 2 081
    • Visa profil
    • Ale Discgolfcenter
« Svar #3 skrivet: juni 21, 2017, 04:27:57 PM »
Det finns inga regler för vad som gäller amatörer. Hela amatörbegreppet är väldigt konstigt och bottnar i de gamla fasonerna OS hade när professionella utövare inte fick delta. Fråga mig inte varför begreppet finns inom discgolfen, men om en junior en tag fått prispengar i en tävling får junioren inte längre lov att delta i junior-VM eftersom detta klassas som ett amatör-VM, och på vilket sätt skiljer sig ett presentkort från rena prispengar? Ofta säljs presentkortet för kanske 80 % av värdet och blir ändå pengar.

Om det nu inte ska vara ok att ge juniorer pengar för att de inte ska fokusera på pengarna i sporten, hur kommer det sig då att vi kräver att juniorerna ska betala anmälningsavgifter?

Kutym har för många varit presentkort, själv brukar jag ge ettan 3 discar, tvåan 2 discar och ettan 1 disc. Om det finns sponsormaterial kan man dryga ut lite mer. Om man är extra lat (som jag varit många gånger med ;-) kan man dela ut presentkort men det finns alltså inga regler för detta. Så nej: de anmälningsavgifter som amatörerna bidrar med är inte tänkt att gå till priser i amatörklasserna även om det säkert fungerar så på många tävlingar.

mf100forever

• Administrator
  • Antal inlägg: 3 901
  • 61 korgar inom "kastavstånd"
    • Visa profil
    • Discgolfsweden
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2017, 05:20:11 PM »
Vi kör med presentkort
"disc-tinkta" hälsningar från PDGA # 3418

kebarvid

• Hyzerkastare med bounce
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Var hamnar amatör/juniorers anmälningsavgifter i PDGA-prispengar?
« Svar #1 skrivet: juni 19, 2017, 09:48:43 AM »
Hej, jag är lite nyfiken på hur det fungerar med prispengar i PDGA-tävlingar? jag tänker främst på C-tiers där det kan vara med många amatörer. För grundregelen är väl att prispengarna i respektive klass skall gå till deltagarna där, men vad gör man då med anmälningsavgifter till klasserna som inte får ta emot prispengar?