discsport.se — Nätbutik för Discgolf       innovastore.se       powergrip.fi — Nätbutik för Discgolf       discgolfsweden.se

Författare Ämne: Gratulationer på sin plats!!!!!  (läst 1646 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grundén

• Administrator
  • 100% Discgolf-fanatiker med utvecklad skrivbordsfetish
  • Antal inlägg: 2 081
    • Visa profil
    • Ale Discgolfcenter
SV: Gratulationer på sin plats!!!!!
« Svar #13 skrivet: september 23, 2016, 10:39:22 AM »
Fan den bästa tråden sen vi diskuterade om discgolf egentligen heter frisbeegolf :)
Nostalgi: http://www.discgolfsweden.se/forum/index.php?topic=145.0

Kristian

• 150 meterskastare
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
    • Frisbeeklubben Tresextio
« Svar #12 skrivet: september 21, 2016, 10:03:51 PM »
Fan den bästa tråden sen vi diskuterade om discgolf egentligen heter frisbeegolf :)
Vad den flyger fint? Va fan! Det är en aviar, den ser alltid ut så när den flyger!

Grundén

• Administrator
    • Visa profil
    • Ale Discgolfcenter
« Svar #11 skrivet: september 20, 2016, 04:52:21 PM »
Kanske är läge att tillsätta någon person som blir ansvarig för den Nationella Touren?

Absolut! Erbjuder du din hjälp?  :)
Jag skulle nog mycket väl kunna tänka mig att hjälpa till med vissa saker inom detta område.
Grymt Henke, du kommer få chansen  :)

Melin

• 150 meterskastare
  • Antal inlägg: 440
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: september 20, 2016, 04:20:31 PM »
Bra svar Jonas!  ;)

Om det inte går att kasta, släng det!

Grundén

• Administrator
    • Visa profil
    • Ale Discgolfcenter
« Svar #9 skrivet: september 20, 2016, 03:41:36 PM »
Oj, där fick alla sig en känga! 😉
Ni kängade bra så jag kängade bara tillbaka lite, du såg väl att jag gav mig själv en känge med hoppas jag? Reglerna är ju uppdaterade nu  ;)

varför kallas det DNT? Discsport national tour..
Precis, D=Discsport

Engagemang från sponsorerna efterlyser jag, är det för mycket begärt?
Ja faktiskt. Önska kan vi göra men inte kräva. Om vi haft flera potentiella sponsorer som sökt hade vi kunnat ställa krav men som situationen är nu är det Discsport eller ingen alls.

Och du behöver inte vara så fientligt inställd till att jag skriver "tycker eller känner", det är inget personligt mot någon, framför allt inte mot dig.
Jag är absolut inte fientligt inställd, däremot blev jag lite sur på drevet i tråden. Vi tjänar inget på att piska upp en hatstämning eller vi-och-dom-stämning. Det är vi (dvs allihopa) som driver discgolf framåt (eller ibland tyvärr bakåt) och efter 20 år i detta forumet blir man lite luttrad när en person riktar krav ut i intet:
"Kan inte någon göra så att..."
"Någon" finns inte och "någon" kommer aldrig få något uträttat, det är en specifik individ som måste göra något.

Om alla håller tyst kommer det fortsätta i samma stil.. och Javisst.. svaret: gör någoting åt det funkar ju alltid.
Jag vill absolut inte att ni ska hålla tyst, jag är en extrem bejakare av kritik, men konstruktiv sådan. Den icke-konstruktiva kritiken är skadlig och fyller ingen funktion.

Jag håller t ex med om att det var illa att inte alla slutpristagarna fick komma upp på podiet och hyllas på sista deltävlingen men istället för att spy galla mot arrangörer, SFF, Svenska Discgolfförbundet, Discsport och individer hade det konstruktiva inlägget innehållit frågeställningen:
Hur säkerställer vi att detta inte sker igen?

Kritik som inte är konstruktiv leder till att de få personer som gör något tappar sugen och vi har inte råd att tappa fler drivande personer inom svensk discgolf så var snäll och konstruktiv, det är väl inte för mycket begärt att formulera sig försiktigt mot en person som lagt hundra timmar på att ni andra ska få ha roligt på en tävling?
« Senast ändrad: september 20, 2016, 04:54:11 PM av Grundén »

zauer

• Anhyzer-kastare med bra drag
  • Antal inlägg: 101
  • Alla Lösa går om
    • Visa profil
    • Onsala discgolf
« Svar #8 skrivet: september 20, 2016, 03:29:49 PM »
Kanske är läge att tillsätta någon person som blir ansvarig för den Nationella Touren?

Jag skulle nog mycket väl kunna tänka mig att hjälpa till med vissa saker inom detta område.
Henrik Johansen
Onsala DG

Melin

• 150 meterskastare
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: september 20, 2016, 02:52:10 PM »
Det har varit likadant i flera år.
Riktigt dåligt faktiskt.
Varför inte göra något åt det då? Det är endast en resursfråga så problemet är långt från olösligt.

Citat från: Melin skrivet Igår kl. 02:53:50 PM
Det känns som DNT borde bli sponsrat av fler företag än bara discsport.
Och kallas för NT istället.
Känns? Det finns inget som helst för fog för den utsagan förutom att skapa dålig känsla.

Ingen hade protesterat om Innova, Latitude, Prodigy och Prodiscus pyntat rena pengar till totalställningen och Discsport administrerat allt, men detta händer inte. Det finns ett tydligt regelverk för sponsorer:
http://www.frisbeesport.se/Discgolf/Tavlingsinformation/svenskatavlingar/Regelverkforsponsorer/
men inga fler sponsorer har hört av sig så det finns väldigt lite fog för din känsla. Alla är självfallet välkomna att trycka på potentiella sponsorer för att förändra detta, men att bara klaga kommer ingen till gagn.

Oj, där fick alla sig en känga! 😉
Känns var tydligen ett felaktigt ordval...
varför kallas det DNT? Discsport national tour..
Engagemang från sponsorerna efterlyser jag, är det för mycket begärt?

Och du behöver inte vara så fientligt inställd till att jag skriver "tycker eller känner", det är inget personligt mot någon, framför allt inte mot dig.

Förhoppningsvis sker förändring såsmåningom av folk som vill och kan om folk uttrycker sitt missnöje. Om alla håller tyst kommer det fortsätta i samma stil.. och Javisst.. svaret: gör någoting åt det funkar ju alltid.

Grundén

• Administrator
    • Visa profil
    • Ale Discgolfcenter
« Svar #6 skrivet: september 20, 2016, 02:21:37 PM »
men nog fan kan man kosta på sig att nämna namnen och säga grattis till övriga totalsegrare. Det är iallafall en nationell tour vi snackar om här. Tyvärr så finns det ju inte någon högt upp i förbundet som man kan ge skulden till att det skötts så dåligt. Det vore på sin plats att Svenska Discgolfförbundet - när det startar upp - tar tag i detta och ser till att alla klassers totalsegrare  uppmärksammas på sista DNT-tävlingen.
Jag ser faktiskt inte varför man måste sparka uppåt för att kritisera detta, varför är första utvägen att kritisera någon i förbundet? Förbundet har väldigt lite med DNT att göra. Förbundet är SM, DM och till viss del EM. Den nationella touren startades av oss som jobbade med D.U. när den före detta svenska mästerskapstouren omvandlades till en renodlad SM-tävling.

Det vore väldigt positivt om du förutom postningen här kunde skriva ner det du tycker är fel och ta upp frågan igen nästa år. Om du i augusti nästa år postat det här i forumet som en påminnelse eller själv skickat tipsen till arrangören av sista deltävlingen på DNT så hade energin använts mer positivt.

Jag håller absolut med dig om juniorer förtjänar att hyllas, men samtidigt är det självfallet helt ok för ev sponsorer att belöna vilka klasser de än önskar — det är ingen självklarhet med sponsorpriser i någon klass.

Discsport har sponsrat DNT i sex år, ge dem lite cred för detta. Istället för att kritisera varför bara vissa klasser får priser, var glad för att några klasser får priser. Discsport skulle kunna göra det enkelt för sig och bara sponsra open-klassen på DNT och slippa hela problematiken. Jag håller absolut med om att samtliga klasser borde hyllats men detta är inget jag lastar Discsport för.

En del får jag ta på mig som författat merparten av reglerna till NT, men att samtliga slutpristagare skulle stå på prispallen tog jag (tyvärr) för givet. Reglerna är nu uppdaterade med denna punkt med.

Riktigt dåligt faktiskt.
Varför inte göra något åt det då?
Det är endast en resursfråga så problemet är långt från olösligt och din erfarenhet skulle vi ha stor nytta av  :)

Känns? Det finns inget som helst för fog för den utsagan förutom att skapa dålig känsla.

Ingen hade protesterat om Innova, Latitude, Prodigy och Prodiscus pyntat rena pengar till totalställningen och Discsport administrerat allt, men detta har inte hänt. Det finns ett tydligt regelverk för sponsorer:
http://www.frisbeesport.se/Discgolf/Tavlingsinformation/svenskatavlingar/Regelverkforsponsorer/
men inga fler sponsorer har hört av sig så det finns väldigt lite fog för din känsla. Alla är självfallet välkomna att trycka på potentiella sponsorer för att förändra detta, men att bara klaga kommer ingen till gagn.

Vem skulle vilja ha en tjänst där du:
 - inte får betalt utan tvärtom själv får betala med egna pengar,
 - avsätta semesterdagar och helger för att resa till tävlingar utan att tävla, och sen
 - (troligtvis) bara få höra allt du gjort fel och aldrig hyllas för det du gjort rätt?
Du som f d hockeydomare måste väl ha lite förståelse för att problematiken är svår.

Denna person skulle kunna dra i just sådana saker.
Så har vi haft det i många år, vi har haft kontaktpersoner för samtliga tävlingar som D.U. varit involverade i, detta gäller även i år (även om stöttande kanske varit något mindre). Men en kontaktperson är endast till nytta om arrangören har en fråga, det hjälper inte för att säkerställa att arrangören tänkt på allt.

Jag har skrivit en lathund till arrangörerna på DNT:
http://www.frisbeesport.se/Discgolf/Tavlingsinformation/svenskatavlingar/NT/Forarrangorer/
men ändå struntar de flesta arrangörerna i att läsa detta varje år så vad ska göras då?

Sen kanske det är för mycket att hoppas på inför kommande säsong då vi inte har något fungerade förbund. Kanske också ska snegla på hur andra länder gör med sina högsta tourer?
Jag hoppas vi har ett fungerande förbund nästa år men detta kommer inte hjälpa denna situation nämnvärt eftersom det ni kritiserar här endast har med resurser att göra och ett nytt förbund kommer inte per automatik innebär att det finns fem resurser till och frågar: "Hur kan jag hjälpa till?"

Jag ser inte riktigt vad nyttan vore med att snegla på andra länders tourer. Många av oss som varit med länge vet hur vi vill arrangera tävlingar och många av de som inte arrangerat större tävlingar tidigare saknar erfarenheten. Visst, det skulle gå att be alla arrangörer som saknar erfarenhet att snegla på andra länder men det behövs inte: det finns väldigt många tävlingar i Sverige som fungerar fantastiskt bra.

Jag är mycket väl medveten om att detta sker på ideell plan.
Tack!
« Senast ändrad: september 20, 2016, 02:33:28 PM av Grundén »

zauer

• Anhyzer-kastare med bra drag
  • Antal inlägg: 101
  • Alla Lösa går om
    • Visa profil
    • Onsala discgolf
« Svar #5 skrivet: september 20, 2016, 07:30:21 AM »
Kanske är läge att tillsätta någon person som blir ansvarig för den Nationella Touren? Denna person skulle kunna dra i just sådana saker. Sen kanske det är för mycket att hoppas på inför kommande säsong då vi inte har något fungerade förbund. Kanske också ska snegla på hur andra länder gör med sina högsta tourer? Jag tror att om arrangörer får lite "mer hjälp" ifrån en person/central organisation kanske det blir fler som vill arrangera och vi får en bättre tour utav detta. Jag är mycket väl medveten om att detta sker på ideell plan.
Henrik Johansen
Onsala DG

Hawk

• Hyzerkastare med bounce
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 19, 2016, 03:21:20 PM »
Även jag reagerade en smula på detta. Om man som nu har en tour där ett totalresultat räknas fram känns det ju lite märkligt att slutresultatet inte uppmärksammas på något annat sätt än att man får googla fram en resultatsida själv för att få reda på toursegrarna i de ”bortglömda klasserna”. Jag tror inte att just ”få ett pris” är särskilt viktigt utan det stora är att åtminstone få kliva upp på pallen efter att kämpat stenhårda bataljer med sina konkurrenter under 4 deltävlingar.

Med dagens förfarande känns det snarare som att man kan slopa totalställningen i vissa klasser och se DNT som fyra separata högkvalitativa PDGA-tävlingar och inget mer. Dock vore detta synd, känns som att steget till att skaffa några medaljer och hänga på våra lovande ungdomar (och gammelgubbar också för den delen…) under lite pompa och ståt inte känns sådär ofantligt stort…
Anders Camitz PDGA #57829
Klarälvens DGK

Melin

• 150 meterskastare
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 19, 2016, 02:53:50 PM »
Riktigt dåligt faktiskt.

Förut fanns ju åtminstone lite engagemang i form av discförsäljning.

Kristian

• 150 meterskastare
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
    • Frisbeeklubben Tresextio
« Svar #2 skrivet: september 19, 2016, 02:23:28 PM »
Bra där!
Vad den flyger fint? Va fan! Det är en aviar, den ser alltid ut så när den flyger!

nypon

• Hyzerkastare med bounce
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Gratulationer på sin plats!!!!!
« Svar #1 skrivet: september 19, 2016, 10:26:37 AM »
Jag skulle vilja skicka ett grattis till totalsegrarna i DNT! Framförallt ett JÄTTE STORT GRATTIS till:

* Pojkjuniorsegraren Adrian Werme
* Herrjuniorsegraren Jakob Andreasson
* Grandmastersegraren Per Gylle

Varför jag framhåller just dessa tre förstår alla, hoppas jag, som deltog i prisceremonin i Uppsala i går (ingen skugga falla på Uppsalaklubben dock, de skötte sin del bra). Det var plågsamt att se/höra hur totalsegrarna i DNT-klasserna Dam, Open (även tvåan och trean) och Master (även tvåan) hyllades med ära och priser medan de tre segrarna nämnda ovan inte ens fick höra ett grattis till sin totalseger. Förtydligande - det var inte hyllningarna som var plågsamt att se - de var förtjänade - det var bristen på hyllningar till övriga segrare som var plågsamt. Det är naturligtvis upp till discsport hur de fördelar sina priser, och de har ju förvarnat om detta, men nog fan kan man kosta på sig att nämna namnen och säga grattis till övriga totalsegrare. Det är iallafall en nationell tour vi snackar om här. Tyvärr så finns det ju inte någon högt upp i förbundet som man kan ge skulden till att det skötts så dåligt. Det vore på sin plats att Svenska Discgolfförbundet - när det startar upp - tar tag i detta och ser till att alla klassers totalsegrare  uppmärksammas på sista DNT-tävlingen. Finns det sex klasser så ska väl alla klasser räknas?
Viktigt när det gäller juniorerna, och fortsatt tillväxt inom discgolfen, är väl att uppmuntra dem att fortsätta spela genom att ge dem den uppmärksamhet de förtjänar? Om en junior vacklar mellan flera sporter och funderar på vad han (säger han eftersom vi inom discgolfen är sorgligt dåliga på att rekrytera tjejer) ska välja så tar han nog den där det finns lite mer uppmuntran från omgivningen än det som det visades prov på i går.