discsport.se — Nätbutik för Discgolf       innovastore.se       powergrip.fi — Nätbutik för Discgolf       discgolfsweden.se

Författare Ämne: 803.05c Optional relief  (läst 31825 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kim Lindblad

• Komplett discgolf-idiot
  • Antal inlägg: 905
    • Visa profil
SV: 803.05c Optional relief
« Svar #105 skrivet: januari 06, 2018, 10:51:25 AM »
Yes, där satt den! Det ultimata kryphålet :)... tänkte jag nästan säga, men "first" kanske sätter stopp?
Minor Rule Change
"The five-meter limit on casual relief has been removed. You may go back along the line of play to the first available lie, however far that is."

Kim Lindblad

• Visa profil
« Svar #104 skrivet: juni 05, 2016, 11:30:09 AM »
"line of play" tar alltså slut var "playing surface" tar slut och på vår planet består av kontinenter omgivna av oceaner som definitivt inte kan "supporta spelaren så att en rimlig stance kan tas". "line of play" sträcker sig alltså definitivt inte längre än var oceanen börjar.

Men egentligen kan man se hela jordklotet som playing surface för alla banor som saknar hel ob-linje runt hela banan, och då blir ju liksom t.ex. alla världens vattenområden, och likaså line of play, en naturlig del av banan. För om line of play aldrig får skära igenom vattenområden närmast korgarna betyder det ju att man får kasta varifrån som helst vid hål med vattenhinder, eftersom line of play upphörde vid stranden på andra sidan.

Eller så ser man alla hinder längs den tänkta linjen runt jorden som ytterligare platser för Optional Relief. Det blir ju ändå bara en plikt.
Och då behöver man heller inte ta reda på exakt vilka ospelbara ytor som kan tänkas finnas utefter linjen.

En intressant effekt som uppstår ur definitionerna jag nämnde är att det i vissa fall inte finns någon "line of play", dvs. ifall ett område mellan korgen och markören inte är att betrakta som "playing surface".

Jag nämnde om detta åt C. Damon på PDGA för en tid sen och han förklarade såhär:
"The line of play is not necessarily completely in-bounds, but you're still required to take a stance in-bounds"
Att Line of Play får sträcka sig över OB framgår väl inte så tydligt i själva reglerna, men det får väl anses som en självklarhet isåfall.

Kim Lindblad

• Visa profil
« Svar #103 skrivet: april 23, 2016, 06:58:26 PM »
Hittills i år har vi tillämpat regeln optimalt med det s.k. kryphålet två gånger.
En ordentlig stege borde anskaffas så det skulle bli lättare att hämta och kasta discar från taket.
Samtidigt borde man rensa upp under golvet för att öka risken för discar att hamna dit samtidigt som det skulle bli lättare att kasta och hämta discar därifrån.

Kim Lindblad

• Visa profil
« Svar #102 skrivet: november 25, 2015, 12:26:03 AM »
Ok, bra, nu när alla sett filmen har vi iallafall något konkret att diskutera kring, tidigare var det ganska teoretiskt.

Banan har inga konstgjorda hinder, allt är naturligt, därför behövs heller inga ob-områden. Nåja, asfaltvägen som går ganska nära en fairway ("fearway" ;)) kunde tänkas behöva det, men vi har valt att det får vara lite extremt. Den som inte vågar kasta från asfalten kan ju ta sitt Optional Relief... (även detta hål är planerat av Seppo Nieminen, men det var inte hans beslut att inget ob-område skulle finnas). 

Ok, tillbaks till "kryp-hålet".

Seppo designade detta hål (78 meter par 3) för snart 15 år sedan. Då såg regeln lite annorlunda ut, men det har nog ingen betydelse. Om hålet vore splitternytt, skulle det förmodligen vara likadant.

Den röda förrådsbyggnaden och likaså den ljusblå paviljongbyggnaden (även den används helt och hållet som extra förråd av staden) som syns i videon ger en trevlig "minigolfbaneffekt". Och som ni ser finns det inga glasfönster. Väggarna kan t.ex. användas som taktiska studshinder.

I ett tidigare inlägg filosoferade jag om byggnaden skulle ses som "large solid obstacle", men i verkligheten är den som sagt spelbart område (extremt? :)).

Det är 4 meter mellan byggnaden och korgen.

Skulle discen råka landa på takets bortersta kant är avståndet till korgen 13 meter. Rakt underifrån kan man sträcka på sig mot höger och kasta forehand-anhyzer. Seppo gillar den gamla 2-metershöjdregeln, men den finns inte på denna bana.

Hamnar discen i "farstun" är det svårt att komma till korgen med två kast. Visserligen kan man försöka lägga sig liggande utåt och eventuellt få till ett vertikalt kast över taket.

Jag har aldrig påstått att detta hål är ett problem ur regelsynvinkel. Däremot tycker jag det är ett bra exempel på hur extra variationsrik vår sport kan vara ibland.

Jag eller någon annan lokal aktiv spelare har aldrig upplevt något negativt med hålet eller hört något negativt om det. Ett av mina favorithål på banan faktiskt. Visst kan det höras någon liten svordom ibland om discen hamnar på taket eller under golvet, men det är långt ifrån den frustration som ofta uppstår då discar förloras i djupa vattenhinder (sjöar, hav, åar etc.) t.ex.

Finns inget anledning att hitta på någon "lokal regel" eftersom Optional Relief finns.

Grundén

• Administrator
  • 100% Discgolf-fanatiker med utvecklad skrivbordsfetish
  • Antal inlägg: 2 083
    • Visa profil
    • Ale Discgolfcenter
« Svar #101 skrivet: november 12, 2015, 12:04:04 PM »
Filmen har inte försvunnit någonstans. Antingen har du dåliga dataförbindelser eller så saknar du program som förstår AVI-filer.
Filmen fanns inte när jag tittade senast men jag har nu sett filmen nu och diskuterar den gärna om du anser att:
  • det inte går att hantera en korgplacering 10 meter från en husvägg med nuvarande regelverk
  • en korgplacering så pass nära bebyggelse är något vi vill uppmuntra.

Jag hävdar dock att det går jättebra att hantera denna korgplacering med nuvarande regelverk. Visst behöver banläggaren tänka till lite men reglerna kommer som sagt aldrig vara hundraprocentiga. Ska vi även ta fram regler för att hantera hur vi ska spela hålet om korgen ställs inne i huset och alla fönster och dörrar är stängda? Om banläggaren anser att regler kan missbrukas på hans hål och han inte hittar en bra lösning att reglera detta med existerande regelverk, då finns möjligheten att använda en lokal regel.

« Senast ändrad: november 13, 2015, 08:15:20 AM av Grundén »

Grundén

• Administrator
    • Visa profil
    • Ale Discgolfcenter
« Svar #100 skrivet: november 12, 2015, 11:52:52 AM »
Svara på discgolffrågorna istället

Riktar du den uppmaningen till mig?
Grundén, tar du en grundligare titt på inläggen i tråden så märker du att den uppmaningen passar bättre åt andra.
Jag riktade självfallet den uppmaningen till dig, något annat sätt går förhoppningsvis inte att tolka mitt påstående. Och detta inlägg från dig är ett klockrent bevis på att du inte håller dig till ämnet och att rikta personangrepp mot mig (eller Seppo beroende på hur du ser på det) hör inte heller hit. Tråden handlar om Optional Relief.
« Senast ändrad: november 13, 2015, 08:07:58 AM av Grundén »

Grundén

• Administrator
    • Visa profil
    • Ale Discgolfcenter
« Svar #99 skrivet: november 12, 2015, 11:50:59 AM »
Du kallar alltså Seppo Nieminen för idiot? Vem tror du gjort mer för sporten de senaste 30 åren, du eller han?
Kim skärp dig nu, jag börjar bli väldigt trött på att städa upp i dina resonemang. Jag har inte kallat Seppo för idiot och ingen ens närmelsevis korrekt härledning kan påstå detta, och att dra detta till en jämförelse mellan mina och Seppos bedrifter är direkt löjeväckande och helt irrelevant.

Det spelar ingen roll om du anser dig ha rätt och jag har fel. Jag är moderator på DGS och du är inte det. Stryk mig medhårs och bete dig hövligt annars blockerar jag din användare.

Kim Lindblad

• Visa profil
« Svar #98 skrivet: november 11, 2015, 09:44:45 PM »
Svara på discgolffrågorna istället

Riktar du den uppmaningen till mig?
Grundén, tar du en grundligare titt på inläggen i tråden så märker du att den uppmaningen passar bättre åt andra.

Granis

• 150 meterskastare
  • Antal inlägg: 459
    • Visa profil
« Svar #97 skrivet: november 10, 2015, 09:48:26 PM »
Igen, utan att ha sett filmen, finns det många sätt att förhindra att din problematik uppstår: Sätt OB runt hela området eller dra om hålet. PDGA-reglerna och tävlingsmanualerna finns inte för att tvinga idioter att skapa korkade discgolfhål, idioter kommer alltid hitta nya sätt att införa korkad håldesign som får oönskade konsekvenser.
Du kallar alltså Seppo Nieminen för idiot? Vem tror du gjort mer för sporten de senaste 30 åren, du eller han?
Jag tror inte Jonas kallade Seppo för idot, utan att idoter kan bygga banor hur som helst. Efter att ha sett filmen kan man inte säga att korgen är den absolut bäst placerade, så den korgplacringen är nog inget Seppo bör vara stolt över om han nu lagt den banan. Reglerna är ju rätt solklara i detta fall, om man frångår fallet att man skall gå runt jorden, vilket konstaterats att det inte skulle godkännas av någon.
Om sedan Seppo gjort mer än Jonas för vår sport är väl en annan fråga som hör till en annan tråd, men jag är tveksam. Nu var det nog förvisso just 30 år sedan jag träffade Seppo senast (1985 i Helsingborg tror jag) och mycket vatten har runnit under broarna. Du får gärna brodera ut kring vad han gjort sen dess. Har han lagt grunden för det Finska discgolf-undret, eller är det Jussi som är arkitekten. Ta dock en ny tråd. Jag tror också du kan punktera denna fråga för av egen erfarenhet vet jag att Jonas inte bara extremt envis utan också väldigt påläst, och just nu återstår mest pajkastning. Känns aningen infekterat  ::), men jag kanske bara är lite känslig.
aviar är mer än en putter

Kim Lindblad

• Visa profil
« Svar #96 skrivet: november 10, 2015, 08:43:08 PM »
Här en lågupplösningsstumfilm http://1drv.ms/1Hjn1Bk gjord med en unsteadycam som visar lite var du kan hamna med discen vid hålet på A2-klassbanan som används både för rekreation och tävlingar (som de flesta banor) och som startade kryphålsdiskussionen.
Filmen finns inte kvar, men min slutsats står ändå kvar. Utan att ha sett filmen skriver jag att det är ett dåligt hål.
Filmen har inte försvunnit någonstans. Antingen har du dåliga dataförbindelser eller så saknar du program som förstår AVI-filer.

Igen, utan att ha sett filmen, finns det många sätt att förhindra att din problematik uppstår: Sätt OB runt hela området eller dra om hålet. PDGA-reglerna och tävlingsmanualerna finns inte för att tvinga idioter att skapa korkade discgolfhål, idioter kommer alltid hitta nya sätt att införa korkad håldesign som får oönskade konsekvenser.

Grundén

• Administrator
    • Visa profil
    • Ale Discgolfcenter
« Svar #95 skrivet: november 06, 2015, 04:22:05 PM »
Martin, att spekulera i vad tävlingsledningen tycker och tror är ganska ointressant. Det är PDGA som skriver reglerna, inte tävlingsledningen. Rubriken här är PDGA.
Finns inget hinder att använda kryphål så länge reglerna inte är vattentäta. Och det var ju just vatten som var det kritiska elementet. För att reglerna ska funka bör vatten konsekvent vara playing surface eller inte vara det.
Visst är det relevant vad tävlingsledningen anser, om jag var TD skulle jag diska dig för osportsligt beteende om du nyttjat ditt kryphål, precis som jag skrev på förra sidan i denna tråden:
http://www.discgolfsweden.se/forum/index.php?topic=1818.msg41732#msg41732
"Cheating: a willful attempt to circumvent the rules of play"

Grundén

• Administrator
    • Visa profil
    • Ale Discgolfcenter
« Svar #94 skrivet: november 06, 2015, 04:16:42 PM »
Här en lågupplösningsstumfilm http://1drv.ms/1Hjn1Bk gjord med en unsteadycam som visar lite var du kan hamna med discen vid hålet på A2-klassbanan som används både för rekreation och tävlingar (som de flesta banor) och som startade kryphålsdiskussionen.
Filmen finns inte kvar, men min slutsats står ändå kvar. Utan att ha sett filmen skriver jag att det är ett dåligt hål.

Jag betvivlar att inte ens vanlig bollgolf, vars regler och tillämpningsregler är enormt utförliga, reglerar hur du ska spela om du hamnar i ett cylinderformat hål med 2 meter i diameter och 10 m höga väggar. Det kommer för alla och alltid vara omöjligt att slå upp bollen härifrån. Anledning till att detta aldrig kommer att regleras i reglerna är att ingen skulle komma på tanken att bygga detta hålet så det finns inget behov av att reglera det.

Grundén

• Administrator
    • Visa profil
    • Ale Discgolfcenter
« Svar #93 skrivet: november 06, 2015, 04:08:09 PM »
Vad menar du med "riktig tävlingsbana"? En AAA1:a?
Vad menar du med att du menar?

Ungefär lika relevant fråga som dina semantikfrågor. Svara på discgolffrågorna istället, det är väldigt enkelt att konstruera semantiska frågor men detta är ett discgolfforum och helt fel plats för detta.

Självfallet menar jag inte AAA1 då det du beskriver inte regleras i detta regelverk och eftersom du mer intresserad av en onödig problematisering än att komma till konsensus är det väldigt onödigt att hänvisa till detta regelverk, eller hur?

Med vettig tävlingsbana menar jag ungefär: en bana där det de senaste 5 åren spelats en regional tävling eller större och där en klar majoritet upplever att det är en bra tävlingsbana, men detta visste du redan.

mf100forever

• Administrator
  • Antal inlägg: 3 908
  • 61 korgar inom "kastavstånd"
    • Visa profil
    • Discgolfsweden
« Svar #92 skrivet: november 06, 2015, 01:25:00 PM »
Arghhh

trött på att den här tråden aldrig dör !!!!!!!

Ta och knäck några nötter och ta det lugnt  :)
"disc-tinkta" hälsningar från PDGA # 3418

Kim Lindblad

• Visa profil
« Svar #91 skrivet: november 05, 2015, 08:59:35 PM »
Problemet med dessa lite ovanligare regler är väl att man inte alltid kommer ihåg att använda dem just i stunden när man skulle kunna ha nytta av dem.

Kim, om du skulle komma ihåg det på tävling skulle du verkligen använda dig av detta "kryphål" då?

Det är ju två saker som kan hända efter att det tagits upp med tävlingsledningen. För att det kommer att tas upp med TD efter rundan är tämligen säkert.
1) Tävlingsledningen tycker att det var ett smart drag som godkänns och erinrar sig den här diskussionen på forumet där de tysta satt och höll med dig.
2) Tävlingsledningen tycker att du har fuskat och bestraffar dig på något sätt. Möjligen med diskning. De erinrar sig också den här diskussionen på forumet där ingen är på din linje och undrar hur du tänkte när du faktiskt använder dig av det på tävling.

Vilket scenario tror du kommer att utspela sig?

Anledningen till att jag frågar är att jag inte är säker på om du anser att det här är en rolig tolkning som man kan diskutera lite kring eller om det är något som du verkligen tycker och tror är något bra att använda sig av.

Martin, att spekulera i vad tävlingsledningen tycker och tror är ganska ointressant. Det är PDGA som skriver reglerna, inte tävlingsledningen. Rubriken här är PDGA.
Finns inget hinder att använda kryphål så länge reglerna inte är vattentäta. Och det var ju just vatten som var det kritiska elementet. För att reglerna ska funka bör vatten konsekvent vara playing surface eller inte vara det.

Bygde

• Antal inlägg: 856
    • Visa profil
« Svar #90 skrivet: november 03, 2015, 11:10:17 AM »
Arghhh

trött på att den här tråden aldrig dör !!!!!!!

Kim Lindblad

• Visa profil
« Svar #89 skrivet: november 02, 2015, 10:50:38 PM »
Jag har inte pratat om någon 10 meter här. Var får du en sådan uppgift ifrån?

Kristian

• 150 meterskastare
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
    • Frisbeeklubben Tresextio
« Svar #88 skrivet: november 02, 2015, 10:39:16 AM »
Hur kan du garantera att någon behöver 4 kast från 5 meter utan hinder? Jag är ingen puttmästare, men ganska ofta behöver jag 1 kast från 5 meter utan hinder, med Optional Relief blir det 2.
Precis, med optional relief så blir det ALLTID minst två. Kollar man på filmen så kommer ju ditt optional reliefläge vara typ 10m från korgen där säger jag att du rätt ofta behöver två kast ifrån om så blir fallet så har du tre kast på dig från orginalläget för att få samma resultat och jag skulle såga att snittet kommer vara bättre om du låter bli att ta reliefen.
Vad den flyger fint? Va fan! Det är en aviar, den ser alltid ut så när den flyger!

Kim Lindblad

• Visa profil
« Svar #87 skrivet: oktober 31, 2015, 11:38:45 PM »

Kim Lindblad

• Visa profil
« Svar #86 skrivet: oktober 30, 2015, 11:52:11 PM »
Vad menar du med "riktig tävlingsbana"? En AAA1:a?

Grundén

• Administrator
    • Visa profil
    • Ale Discgolfcenter
« Svar #85 skrivet: oktober 30, 2015, 09:51:52 AM »
Hur kan du garantera att någon behöver 4 kast från 5 meter utan hinder? Jag är ingen puttmästare, men ganska ofta behöver jag 1 kast från 5 meter utan hinder, med Optional Relief blir det 2.
Det känns som detta är mer en fråga om polemik och retorik än om discgolf.
Visa mig en riktig tävlingsbana där det 5 m från korgen finns ett hinder som är så stort att det inte är möjligt att kasta sig till en putt.

Jag säger absolut inte att det är omöjligt att skapa detta hål eller andra vansinniga desginer, jag säger bara att jag inte vill att reglerna ska ta hänsyn till det då det aldrig kommer att spelas vettiga tävlingar på banor med dessa hål ändå och skulle det mot all förmodan spelas en tävlingen på banan med det "galna" hålet kan en TD lösa detta väldigt enkelt med en lokal regel. Det finns hundra andra tillägg i reglerna som har mer värde än att reglera det som avhandlas i denna tråden.

Kim Lindblad

• Visa profil
« Svar #84 skrivet: oktober 28, 2015, 11:22:28 PM »

Kristian

• 150 meterskastare
    • Visa profil
« Svar #83 skrivet: oktober 01, 2015, 09:31:53 AM »
Du väljer själv vilket alternativ du föredrar. I vissa lägen lönar det sig helt enkelt inte att nyttja något kryphål. Men om läget är svårt och risken är stor att det blir t.ex. 3 eller 4 istället för 2 eller 3... Finns ju några exempel här i tråden.
Väljer du att utnyttja regeln så blir det ju garanterat 3 eller 4. Kastar du från bakom hindret så är spannet 2-4 skulle jag säga. Tveksamt om man tjänar på det då.
Vad den flyger fint? Va fan! Det är en aviar, den ser alltid ut så när den flyger!

MartinB

• Anhyzer-kastare med bra drag
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
« Svar #82 skrivet: september 30, 2015, 07:58:56 AM »
Problemet med dessa lite ovanligare regler är väl att man inte alltid kommer ihåg att använda dem just i stunden när man skulle kunna ha nytta av dem.

Kim, om du skulle komma ihåg det på tävling skulle du verkligen använda dig av detta "kryphål" då?

Det är ju två saker som kan hända efter att det tagits upp med tävlingsledningen. För att det kommer att tas upp med TD efter rundan är tämligen säkert.
1) Tävlingsledningen tycker att det var ett smart drag som godkänns och erinrar sig den här diskussionen på forumet där de tysta satt och höll med dig.
2) Tävlingsledningen tycker att du har fuskat och bestraffar dig på något sätt. Möjligen med diskning. De erinrar sig också den här diskussionen på forumet där ingen är på din linje och undrar hur du tänkte när du faktiskt använder dig av det på tävling.

Vilket scenario tror du kommer att utspela sig?

Anledningen till att jag frågar är att jag inte är säker på om du anser att det här är en rolig tolkning som man kan diskutera lite kring eller om det är något som du verkligen tycker och tror är något bra att använda sig av.
Martin Bengtsson, SFK
Varje putt är värd sin koncentration

Kim Lindblad

• Visa profil
« Svar #81 skrivet: september 29, 2015, 11:55:34 PM »

Kristian

• 150 meterskastare
    • Visa profil
« Svar #80 skrivet: september 28, 2015, 08:46:27 AM »
Du väljer själv vilket alternativ du föredrar. I vissa lägen lönar det sig helt enkelt inte att nyttja något kryphål. Men om läget är svårt och risken är stor att det blir t.ex. 3 eller 4 istället för 2 eller 3... Finns ju några exempel här i tråden.
Finns det något exempel från verkligheten? Jag har ändå spelat på en del banor och kan inte påminna mig att det på någon bana har varit något så stort i vägen där det hade lönat sig att kasta från andra sidan korgen med ett plikt.

Kim Lindblad

• Visa profil
« Svar #79 skrivet: september 27, 2015, 12:38:08 AM »

Kristian

• 150 meterskastare
    • Visa profil
« Svar #78 skrivet: september 25, 2015, 10:22:50 AM »
Vad skulle fördelen med "kryphålet" vara? Du får kasta från exakt samma avstånd fast på ett annat ställe och förlorar ett kast?? Föremålet får va bra jäkla stort för att man inte ska kunna mjölka sig lite närmare korgen på ett kast iaf.

Kim Lindblad

• Visa profil
« Svar #77 skrivet: september 19, 2015, 02:49:03 PM »
...What is the definition of a solid object?... 

PDGAs svar:
There's no limit to the size of the large object. If the player cannot mark it and take a stance in front of it, they can mark it behind the object on the line of play. In the case of a building, they may lose quite a bit of distance. However, if the building is OB, they can take one meter in any direction so they should be okay. That is the normal case, but it requires a conscientious TD to make that clear.
-Conrad

Intressant också hur han undviker att direkt svara på solid-frågan. Ordet är kanske egentligen onödigt i regelboken. Ta bort det så blir det en tegelsten mindre att bära på  ;)

Kim Lindblad

• Visa profil
« Svar #76 skrivet: september 19, 2015, 10:23:33 AM »