Svenska English
Startsidan Discgolf Discar Nyheter Artiklar Tävlingar Banor Länkar Forum
Discgolf
» Introduktion
» Historik
» Regler
» PDGA
» PDGA-sanktionering
» Spelarprofiler
» Speltips
  Grepp
  Utkast
  Inspel och andra kast
  Puttning
  Rollers
  Fotisättning
  Discens flykt
  Spela i vind
  Spela i regn
  Det mentala spelet
  Träning
  Hur man tävlar
  Vett och etikett
  Ord och begrepp
  Video
Speltips — Träning
Har du ambitioner att bli märkbart bättre på discgolf behöver du träna. Träningen kan delas in i att spela många rundor eller att stå och träna kast vid sidan av banan i givna situationer.

Kastträning
De grundläggande delarna i discgolf som man bör kunna hyfsat är:
1. Ett långt rakt utkast.
2. Ett rakt kortare inspel.
3. En putt på cirka 5 meter.
Kan man detta så klarar man sig långt och kan senare lära sig olika vinklar och kurvor, rollers, andra kastsätt osv.

För att lära sig dessa grunder så handlar det om mängdträning. Du ställer dig helt enkelt och kastar kast efter kast för att få in en naturlig känsla för till exempel ett inspel. Försök få någon duktig spelare eller en instruktör att hjälpa dig så att du använder dig av rätt teknik från början. Läs även under avsnitten utkast, puttar etc här på discgolfsweden.

Det bästa sättet att bli bättre är att träna på sina svagheter. Att träna vid sidan av banan är ett bra sätt att träna på sina svagheter. Är du till exempel dålig på forehandinspel med anhyzervinkel så kan du ställa dig bakom ett träd med en hög discar och kasta, säg 5×10 inspel för att få in känslan i kroppen hur man egentligen gör för att kasta detta kast. Om du endast går rundor kanske du tvingas till ett liknande kast endast var femte runda. Försök även att spela på fler banor så att du "tvingas" att kasta olika kast.

Om du tränar puttar så träna på olika avstånd, i höjdled och under olika väderförhållanden. Träna mest på korta puttar 3–7 meter. Det är dom som är viktigast! Är du bra på korta puttar, så slipper du missa så många givna puttar samtidigt som du vågar "putta ut" på de längre puttarna, då du inte behöver oroa dig så mycket för en eventuell returputt.

Övrig träning
Discgolf är en relativt påfrestande sport för kroppen, så det skadar inte att komplettera kastträningen med styrketräning och stretching för att kunna prestera bättre på banan och för att minska skaderisken. En grundläggande kondition är inte heller en nackdel, så även andra fysiska aktiviteter som till exempel innebandy, aerobics etc bidrar till att du blir en bättre discgolfare.

  /Jonas Löf
Råd och tips
Barry Schultz ger råd:
"Have fun and practice.
Don't practice at a course, find a field and explore what you can and can't do. This will give you confidence and more choices when you're in a tough spot. It will also help you know your discs better.

Try to play games to keep it fun. Play different courses, tees. Play with different people. The more you see, the more you learn."
Barry Schultz — Världsmästare och USDGC-vinnare 2003
text o bild: www.innovadiscs.com
Annons
innovastore.se
powergrip.fi - Nätbutik för Discgolf
annons